Kankerjuf in de krant

Werken in het (speciaal) onderwijs vraagt wat van je, maar doet ook wat met je. Het overkomt je niet, je kiest ervoor. Elke dag zet je je in voor kinderen die het zwaar hebben. Wat zij doen? Ze maken het je regelmatig retelastig. Waarom? Dat ligt wél in hun cirkel van invloed. En ook omdat naast de dingen die hen overkomen, denk aan:

Kankerjuf in Rotterdam. Column over het onderwijs in het Vmbo. VSO cluster 4
Bron: Groot Vlaardingen. Gepubliceerd op 30 oktober 2019
  • Dat er geen geld is voor ontbijt en/of kleding,
  • Zij verantwoordelijk zijn voor hun broertjes of zusjes
  • Er huiselijk geweld/(drank)misbruik/verwaarlozing is
  • Ze ‘s nachts op zijn vanwege een schietpartij in de straat
  • Ze bedreigd worden door jeugdbendes

En naast dat ze zelf iets “hebben”:

  • ADHD
  • Autisme
  • ODD
  • CD
  • PDD-NOS
  • Hechtingsstoornis
  • ……
  • Een combinatie van bovenstaande.

Ze ook gewoon puber zijn. En laten we eerlijk zijn, dat is zonder al deze problemen al lastig zat.

Maar goed. Ik ben daar dus docent van en dat valt niet altijd mee. Ik hoop dus dat de onderwijsstaking van 6 november aanstaande iets goeds gaat brengen.

Ik hoef echt niet meer salaris. Ik wil hulp.

Een extra paar handen en ogen in de klas om mij te ondersteunen en om ervoor te zorgen dat ‘mijn‘ jongens en meisjes de aandacht krijgen die zo hard nodig is. Mijn ONVERDEELDE aandacht en TIJD om hen te leren dat iemand een Kankerjuf noemen niet netjes is. Niet alleen voor mijzelf, maar ook om hen klaar te stomen voor de grote wereld die hen anders op een andere manier zal leren dat hun gedrag onhandig is.

Ik schreef hier eerder over het ontstaan van mijn column. De publicatie in Groot Vlaardingen kun je hier lezen.

Dit vind je misschien ook leuk...

105 reacties

  1. André Bouw schreef:

    De inleiding hierboven geeft een veel genuanceerder beeld over de problematiek van “onze” (want ook werkzaam in vso cl4) leerlingen dan de column. Die is zo eenzijdig negatief dat vele onwetenden losgaan op Social media. Waarom niet het pedagogisch hart laten spreken en die laatste leerling bijvoorbeeld centraal gesteld, of uitgelegd waar het onbedoelde onvermogen van uw leerlingen zit? Ik zou dit nooit over mijn leerlingen kunnen schrijven zonder het gedrag te nuanceren, wetende waar het vandaan komt en dat er praktisch altijd een ingang is het om te draaien! Dat is ons werk, daarover moeten we het hebben.
    Waarom niet uitleggen dat het een bewuste keuze is om juist in het VSO te werken om deze leerlingen perspectief te bieden?

    • Kees schreef:

      Tja , je reactie zegt alles over het tegenwoordige onderwijs . Een mager vijfje word al fantastisch gevonden aangezien het immers geen 1 is .
      Derhalve zijn mijn vrouw en ik als bewust kindloos echtpaar ook erg blij dat een kind van ons niet zit opgezadeld met struisvogels en weg kijkers .

      • André schreef:

        Beste Kees,

        of u geeft hier een persoonlijke opvatting over het onderwijs weer of u heeft de kern van mijn reactie volledig gemist.
        Het gedrag zoals omschreven is mij, vanuit mijn jarenlange dagelijkse praktijk op een VSO cluster 4 in het minstens zo grootstedelijke Amsterdam, zeer bekend. En uiteraard is dit zeer grensoverschrijdend en dient dit aangepakt te worden.
        De expertise om met dit soort gedragsproblemen om te gaan, is op een cluster 4-school. En dan hebben we het niet over “pappen en nahouden”, “wegkijken” of “struisvogelgedrag”, dan gaat het om gericht kijken naar het gedrag en de leerling, te onderzoeken waar het gedrag vandaan komt en vervolgens daar een passende aanpak te vinden om te komen tot een gedragsverandering.
        Ik kan u verzekeren dat in veel gevallen dit gedrag een kwestie van onvermogen is, ook als het oogt als een bewuste handeling. In veel gevallen is er meer sprake van “nurture” dan “nature” als oorzaak: problemen in opvoeding/omgeving, negatieve schoolervaringen, trauma’s of (in het geval van nature:) stoornissen.
        Door de aanpak te richten op die oorzaken, een relatie, persoonlijke kwaliteiten, vertrouwen, enz. lukt het in veel gevallen ook een gedragsverandering teweeg te brengen: soms minimaal (dan is het vaak te laat helaas), soms kortstondig (en dan beginnen we gewoon weer opnieuw), soms structureel. En heel, heel soms lukt het niet.

        Het is supergoed via zo’n column inzicht te geven in wat voor gedrag er zoal in het VSO dagelijkse kost is. Maar deze juf zal, net als ik, daarop voorbereid zijn. Ze zal misschien ook, net als ik, juist met deze doelgroep willen werken omdat ze daar juist tegen kan door verder te kijken dan het zichtbare gedrag en ook over het vermogen te beschikken hier iets mee te kunnen! Wat ik probeerde aan te geven is dat het mooi zou zijn geweest dat ook in de column te benoemen dat het gedrag geen verrassing is, maar dat de oorzaak bekend is en de dagelijkse uitdaging is om, samen met leerling en verzorgers, dat gedrag om te draaien.
        Nu lees ik enkel over het zichtbare gedrag en kunnen lezers de leerlingen afdoen als “rotkinderen” terwijl het uiteindelijk jongeren zijn met een zeer complexe hulpvraag, en daarvoor op cluster 4 op de juiste plek zijn.

      • André Bouw schreef:

        Of u geeft hier een persoonlijke opvatting over het onderwijs weer of u heeft de kern van mijn reactie volledig gemist.
        Het gedrag zoals omschreven is mij, vanuit mijn jarenlange dagelijkse praktijk op een VSO cluster 4 in het minstens zo grootstedelijke Amsterdam, zeer bekend. En uiteraard is dit zeer grensoverschrijdend en dient dit aangepakt te worden.
        Ik kan u verzekeren dat in veel gevallen dit gedrag een kwestie van onvermogen is. Vaak is er meer sprake van “nurture” dan “nature” als oorzaak: problemen in opvoeding/omgeving, negatieve schoolervaringen, trauma’s of (in het geval van nature:) stoornissen.
        Door de aanpak te richten op die oorzaken, een relatie, persoonlijke kwaliteiten, vertrouwen, enz. lukt het in veel gevallen ook een gedragsverandering teweeg te brengen: soms minimaal (dan is het vaak te laat helaas), soms kortstondig (en dan beginnen we gewoon weer opnieuw), soms structureel. En heel, heel soms lukt het niet.
        Het is supergoed via zo’n column inzicht te geven in wat voor gedrag er zoal in het VSO dagelijkse kost is. Maar deze juf zal, net als ik, daarop voorbereid zijn. Ze zal misschien ook, net als ik, juist met deze doelgroep willen werken omdat ze daar juist tegen kan door verder te kijken dan het zichtbare gedrag en ook over het vermogen te beschikken hier iets mee te kunnen! Wat ik probeerde aan te geven is dat het mooi zou zijn geweest dat ook in de column te benoemen dat het gedrag geen verrassing is, maar dat de oorzaak bekend is en de dagelijkse uitdaging is om, samen met leerling en verzorgers, dat gedrag om te draaien.
        Nu lees ik enkel over het zichtbare gedrag en kunnen lezers als u de leerlingen afdoen als “rotkinderen” terwijl het uiteindelijk jongeren zijn met een zeer complexe hulpvraag, en daarvoor op cluster 4 op de juiste plek zijn.

      • Bart schreef:

        Zo herkenbaar ! Klaar met de struisvogel politiek en de handen in eigen boezem steken organisatorisch ook. Zo ben ik in juli ook nog bedreigd en mishandeld door een aantal jongeren. Vervolgens aangifte gedaan om
        een statement af te geven dat het zo niet langer kan. Gevolg: Ik slachtoffer en een week later hoefde ik niet meer terug te komen op mijn werk. Ik ben er nog ziek van en voel me
        Totaal niet gesteund! Jammer want de jongeren hebben het zo hard nodig !!

      • André Bouw schreef:

        U leest nu iets dat er niet staat 🙂
        Het gedrag zoals omschreven is mij, vanuit mijn jarenlange dagelijkse praktijk op een VSO cluster 4 in Amsterdam, bekend. En uiteraard is dit grensoverschrijdend en dient dit aangepakt te worden.
        Maar weet dat dit gedrag meestal onvermogen is. Vaak is er meer sprake van problemen met “nurture” (opvoeding, omgeving, andere scholen, trauma’s) als oorzaak ipv “nature” (stoornis).
        Door aanpak daarop te richten kan gedragsverandering ontstaan: soms minimaal, soms kortstondig, soms structureel. En heel, heel soms niet.
        Het is supergoed met zo’n column inzicht te geven in wat voor gedrag er zoal in het VSO dagelijkse kost is. Maar deze juf zal, net als ik, daarop voorbereid zijn en deze doelgroep als een uitdaging zien waarmee ze iets kan. En dat laatste had benoemd mogen worden!
        Dit zijn over het algemeen genomen geen “rotkinderen” maar jongeren met een hulpbehoefte.

      • André Bouw schreef:

        #1/2
        U leest nu iets dat er niet staat 🙂
        Het gedrag zoals omschreven is mij, vanuit mijn jarenlange dagelijkse praktijk op een VSO cluster 4 in Amsterdam, bekend. En uiteraard is dit grensoverschrijdend en dient dit aangepakt te worden.
        Maar weet dat dit gedrag meestal onvermogen is. Vaak is er meer sprake van problemen met “nurture” (opvoeding, omgeving, andere scholen, trauma’s) als oorzaak ipv “nature” (stoornis).

      • André Bouw schreef:

        U leest nu iets dat er niet staat 🙂
        Het gedrag is mij, werkend in VSO cluster 4 in Amsterdam, bekend. En uiteraard is dit grensoverschrijdend en dient dit aangepakt te worden.
        Maar weet dat dit gedrag meestal onvermogen is door problemen met opvoeding, omgeving, trauma, stoornis.
        Door aanpak daarop te richten kan in veel gevallen gedragsverandering ontstaan. Dat is waar de expertise van een VSO cl4 ligt, de mensen daar dat ook weten en er iets mee kunnen, en dat had benoemd mogen worden!

      • André schreef:

        U leest nu iets dat er niet staat 🙂
        Het gedrag is mij, werkend in VSO cluster 4 in Amsterdam, bekend. En uiteraard is dit grensoverschrijdend en dient dit aangepakt te worden.
        Maar weet dat dit gedrag meestal onvermogen is door problemen met opvoeding, omgeving, trauma, stoornis.
        Door aanpak daarop te richten kan in veel gevallen gedragsverandering ontstaan. Dat is waar de expertise van een VSO cl4 ligt, de mensen daar dat ook weten en er iets mee kunnen, en dat had benoemd mogen worden!

        @Bianca: Opmerkelijk overigens…ik heb op meerdere manieren gereageerd en mijn reactie verscheen niet. Nu gebruik ik als testje een ander mailadres en kan het opeens wel! Ben ik nu geblokkeerd omdat ik een reactie geef waarin ik een kritische vraag stel? Dat geeft te denken…

    • Anoniem schreef:

      Het ergste is dat die kinderen kanker ouders hebben dat is veel erger.Dus misschien meerdere kinderen.

      Mobiel in de handen drukken en ze zijn van de opvoeding verlost en de juf moet de opvoeding ook nog op de schouders nemen. Als ze iets willen weg leren moeten de kinderen luisteren en daar hebben ze nog nooit van gehoord.

    • Bob schreef:

      Omdat je het soms, heel soms, ook gewoon even een klote baan mag vinden. Natuurlijk is er een pedagogisch hart, is die laatste leerling het lichtpuntje en is er een scala aan verklaringen voor het gedrag van de rest van de leerlingen. Daarvoor ga je ook iedere keer weer naar je werk, sta je weer met al je liefde en energie voor die klas, dat is je werk. Maar zelfs met al die liefde, en je pedagogisch hart op de juiste plek is doet het simpelweg ook wel eens pijn om kankerjuf te worden genoemd, trappen te krijgen of op het matje te worden geroepen.

    • Lafdil Bouharrou schreef:

      Beste André,
      Je zegt het goed juist in het VSO werken maar helaas zijn er veel leerlingen niet op hun plek. Neem bijvoorbeeld het vmbo, tegenwoordig klassen vol met leerlingen die juist in het VSO thuis horen maar gezien de bezuinigingen worden deze leerling gewoon geplaatst met alle gevolgen van dien.

    • Suzanne schreef:

      Nuance had deze harde realiteit niet zo in de spotlight gezet.. dit is soms nodig om mensen wakker te schudden, en naast wakker worden. Ook op te laten staan en in actie te komen.. geen Snooze-tijd meer nu!!

    • J.B. Dieperink schreef:

      Beste Bianca,

      Inderdaad ‘Heftige’ taferelen.
      Over e.e.a. produceerde ik (jan Bart Dieperink, striptekenaar, i.s.m. wetenschapsjournalist Mark Mieras en docent/coach Marijke van dijk het boek (voor leraren én jonge ouders) VOOR DE LEEUWEN.
      https://www.vangorcum.nl/product/100-241_Voor-de-leeuwen

      Getroffen door jouw dagelijkse praktijk, stuur ik je graag een exemplaar toe.
      Laat je even weten waar ik die heen kan sturen?

      Vriendelijks,
      Jan Bart Dieperink
      http://www.heftigehersens.nl

  2. Andy schreef:

    Diep respect voor je toewijding, inspanningen en veerkracht!
    Er wordt nog weleens vergeten dat jouw goede werk, onze kinderen voor te bereiden op hun toekomst enorm belangrijk en ondergewaardeerd werk is. Ik neem mijn petje voor je af, maak een diepe buiging en ben je dankbaar voor alles wat je doet!
    Ook al ben je dan geen docente van mijn zoon, ook hij heeft docenten die verantwoordelijk zijn voor wie en wat hij uiteindelijk is en wordt in het leven. Jouw aangrijpende verhaal staat helaas niet op zichzelf, meerdere docenten hebben vergelijkbare ervaringen.
    Ik wens je heel veel kracht en sterkte toe, en hoop dat je een goed vangnet hebt.
    Nogmaals dank dat je doet wat je doet, want je doet het goed!!

    • loek schreef:

      Citaat:
      “ook hij heeft docenten die verantwoordelijk zijn voor wie en wat hij uiteindelijk is en wordt in het leven.”
      Vogens mij bent u als ouder(s) hoofdzakeloijk verantwoordelijk. Dat is nu juist het probleem. Je kunt niet gemakshalve de verantwoordelijkheid bij de school leggen, dit is de ongkeerde wereld.

      • Dani schreef:

        De samenwerking met ouders is super belangrijk.. maar mijn ervaring is dat scholen en systemen al vroeg voor zorgen dat gezag van ouders wordt ondermijnd…. alles wordt gezien als kindermishandeling.. Nederland heeft met multi cultuur te maken dat betekent dat niet iedereen hetzelfde is.. dus andere methodes gelden. Ook was er een tijd een trend dat scholen veel ouders dupeerde door zorgmelding te doen…. hiervoor kregen zij geld . vandaar dat er tussen 2011 tot nu zoveel kids bij jeugdzorg belandde . Heel veel kids kwamen onterecht op bijzondere scholen… Deze kids worden vaak aan hun lot overgelaten als zij op vmbo komen…
        Onderwijs systeem moet niet proberen wig tussen kind en ouder omdat het systeem eigenlijk niet deugd… dan schakel je het meest belangrijke in een kind leven uit. .. als hun wordt geleerd om te manipuleren wat denk je dat
        Op de vmbo gebeurd. dus als ik jullie was zou ik naar mijn collega’s van de lagere school aankijken want daar begint het … je kan een kind maken of breken..

  3. Hka schreef:

    Diep respect voor jou en je collega’s, mensen zoals jullie die eindeloos veel geduld en liefde investeren in jongeren. Ik hoop dat je dit volhoudt, nogmaals respect

  4. Petto schreef:

    Ik vind je een held !!

  5. Wolter Hamelink schreef:

    Mijn diepste bewondering voor u en andere leerkrachten die onder deze extreme omstandigheden hun werk moeten doen, dag in en dag uit. Het schoolhoofd vervult natuurlijk een belangrijke rol met name waar het om de ondersteuning van zijn of haar teamleden gaat. Hopelijk komt hij of zij (meer) in beweging na het lezen van uw column. Anderzijds moeten ouders toch echt worden aangesproken op het gedrag van hun kinderen vooral als het om zulke extreme uitspraken richting de leerkracht gaat. Kinderen hebben er recht op om opgevoed te worden! Verder zou de gemeente de handschoen moeten oppakken al of niet met hulp van gespecialiseerde instanties. Het is een gezamenlijke verantwoordelijk om jonge kinderen bij te brengen hou ze zich moeten gedragen op school en daarbuiten. Het mag niet zo zijn dat die volledige last op de schouders van een lerares of leraar blijft rusten, althans dat is mijn mening. De Minister van Onderwijs zou zich ook nadrukkelijker met dit soort excessen moeten bezighouden en adequate actie (laten) ondernemen. Nogmaals hulde en veel sterkte!

  6. Marja schreef:

    Ik vind je een heel bijzonder mens❤️

  7. jw kuipers schreef:

    Kankerdocent en nog veel meer…..
    Ik sta nu al 36 jaar voor de klas, maar de afgelopen 15 jaar is het onderwijs naar een diep dal afgegleden. Jongeren die totaal geen respect hebben voor docenten. Ze eisen wel alle rechten op maar vertikken het om hun plichten na te komen. Grote bek hebben naar docenten en naar elkaar, docenten afzeiken, allerlei schuttingtaalwoorden gebruiken, te laat komen, geen huiswerk willen maken, geen schrijfgerei meenemen naar school, caps ophouden, jassen aanhouden in de klassen, oordopjes in blijven houden, mobieltjes niet willen wegleggen, schreeuwen door de klas, lopen door de klas, eten/drinken tijdens de lessen, boeken/schoolspullen moedwillig kapot maken, hysterische ouders die verhaal komen halen, om de haverklap vechtpartijen in de les/aula of schoolplein, liters energiedranken wegwerken tijdens schooltijd, brood door aula gooien en dan zeggen : is niet van mij!, kankermongool of kankerhomo roepend naar docenten (en je mag niets terugzeggen!!!!), continu te laat komen, op stages grote bek hebben naar de mensen, die hen een kans bieden in de maatschappij, ouders die gewoonweg niet opkomen dagen bij een oudergesprek, moedwillig de computer saboteren of verboden sites op de pc aanklikken om zo maar geen onderwijs te hoeven volgen, bellen tijdens de lessen, jou op willen wachten na schooltijd, ruzies van thuis (lees: app-gedrag) doorzetten op school en dan eisen dat wij als docenten de boel oplossen, regelmatig politie op school laten komen vanwege diefstal van elkaars spullen, moedwillig de fietsen van elkaar kapotmaken, spugen naar docenten of naar elkaar etcetcetcetc.

    Ik kan nog veel meer situaties oproepen die ik in al die jaren heb meegemaakt. Ik ben er onderhand klaar mee. Ik wil niet meer functioneren in dit onderwijsgedoe (Praktijkonderwijs).Je bent aan de goden overgeleverd. Vanuit DenHaag niets dan honend gelach. Dat is je baan zeggen ze dan!!!!
    Zelf ben ik pas geleden op straat mishandeld door een Turkse gast (lees: oud-leerling van de basisschool) van 26 jaar, die mij verweet van autoritair onderwijs tijdens de gymles. De gymlessen waren voor hem waarschijnlijk te moeilijk en daarom nam hij nu wraak.

    Onderwijs in Nederland: een lachertje en het wordt alleen maar erger. De maatschappij zal de gevolgen nog gaan ondervinden.

    • Anoniem schreef:

      U was ook diegene die voor het nieuwe onderwijs heeft ingestemd, indirect of direct. Maar met een hoger salaris ging alles weer door, nu is onderwijs systeem stuk. Gelukkig heeft iedereen een goed salaris en veel vrij.

      • San schreef:

        Dit is een reactie van iemand die geen idee heeft waarover hij/zij praat. Docenten veel vrij? Dan heeft u het stuk niet echt gelezen. Echt een onbenullige reactie

    • Hennie Waanders. schreef:

      Dramatisch, onderwijzend personeel met het de juiste instelling zo op laten branden.
      Er moet heel wat veranderen op de ministeries.

    • Johanna schreef:

      Dit verhaal klopt helemaal., ik ken ze van mijn man, die op zijn 63ste overleed, maar het laatste jaar verzuchtte, ik zal zo blij zijn als ik straks gepensioneerd ben, Ze willen niets meer, alleen als jij zegt rechts, massaal naar links en omgekeerd. En inderdaad op ouderavonden de ouders die hij regelmatig zag, niet de ouders die hij nodig had, die kwamen nooit, behalve als zij dachten dat hun kind geen goede opleiding kreeg, dan stonden ze in vechthouding voor de deur. (MBO).

    • Marielle schreef:

      Het wordt volgens mij echt alleen maar erger…in mijn schooltijd (ik ben 38 jaar) gebeurde er heus ook weleens wat, maar kan me niet herinneren dat lereren/leraressen zo behandeld werden! Afschuwelijk!
      Waar is het respect voor elkaar gebleven???
      Kinderen zullen het thuis ook niet makkelijk hebben, daar moet ook wat mee gebeuren!

    • Anja schreef:

      Doe jij wel eens aan zelfreflectie? Wat je schrijft is ook echt autoritair en heel onaardig naar de kinderen. Daarnaast is het helemaal niet normaal dat oud-leerlingen zo boos zijn op voormalige docenten, het is nu juist zo dat deze kinderen vaak jaren later nog komen knuffelen op straat of nog eens contact zoeken. Je was er niet geschikt voor en het zou eerlijker zijn om dat te zeggen dan te klagen over de kinderen, de politiek etc.

    • Milan schreef:

      Respect! Ik sta er iedere keer weer versteld van als ik van leerkrachten op SO te horen krijg dat wij een van de weinige ouders zijn die normaal communiceren en er zijn voor hun kind. Te triest voor woorden.

  8. John Junior JJ Mclaren schreef:

    Hallo Bianca,

    Zelf ben ik in 9 jaren in Netherland geleefd en ben momenteel in Nederland werkgerelateerd, maar geeen onderwijsjob. Destijds heb ik enkele jaren management gegeven op een hbo in zuid holland. Jouw verhaal, waw.. its hardcore, lijkt wel een netflix crime. Veel respect voor jouw hoe je dit kunt absorberen en wegzetten, maar ook verontwaardiging; what happens there ??? Is dit normal ? Ik denk het niet, in Mexico heb je veel kleine banditos 9lol) maar er is wel respect in de klas, scheldwoorden als putta, etc… 4get ’t , je kunt per direct een andere school gaan zoeken en that is not zo makkelijk in Mexico met veel private scholen. Hier moet echt beleid op komen, zeker support vanuit overheid, dit kan absolute niet ! Schandalig

  9. Randy schreef:

    Heel veel respect voor onderwijzers die voor klassen staan in het (speciaal)onderwijs. Een beroep wat volgens mij je roeping moet zijn, net als verplegers en zorgwerkers. Bij deze veel dank dat je je iedere dag zo inzet voor onze maatschappij. Veel beroepen zijn zo ondergewaardeerd, groepen die juist de klappen van onze samenleving en het systeem opvangen.

  10. dj195602 schreef:

    Diep respect natuurlijk. Ik hoop echt dat er ogen open gaan op de juiste plekken, met name in Den Haag. Het is te ziek voor woorden dat er zo veel kinderen letterlijk aan hun lot worden overgelaten….thuis. Niet worden opgevoed en waar ook geen liefde meer is.

  11. Henk schreef:

    Bedankt voor je eerlijke column. Vind het verfrissend om te horen dat U liever meer collega`s heeft dan een hoger salaris. Dat lijkt mij ook belangrijker net als een goed en modern schoolgebouw.

  12. Anoniem schreef:

    Respect voor het werk dat je doet. En inderdaad HANDEN IN DE KLAS!! Je wilt je werk graag doen, maar je wordt niet altijd gesteund door de directie, die bang is dat ouders de school verlaten en jou in de beklaagdenbank zetten. Aan den lijve ondervonden. Jammer ook voor die lieverds die ondersneeuwen bij kinderen die agressief en brutaal zijn en andere kinderen schoppen en slaan. Kinderen die mij uitdaagden en waarvan eentje zelfs lieten struikelen waardoor ik met mijn hoofd op de grond viel en een enorme bloedneus opliep. Allemaal mijn schuld….
    Met een klas van 32 kinderen in het reguliere onderwijs, waar zeer moeilijke kinderen inzaten, alsook kinderen met een speciaal randje (asperger, minder begaafd) en niet met respect opgevoed door de ouders, werd ik als schuldige aangewezen. En omdat dat ook nog goed uitkwam financieel als werkende dure oudere ontslagen. Geen enkele medewerking om het op een andere school te proberen ondanks het advies van de bedrijfshulpverlener. Een rapport van haar moest herschreven worden, omdat dat de stichting beter uitkwam met betrekking tot mijn ontslag. Toen ik weg was kwam er een pedagoog, die de ouders aanwees als de schuldige: niet opgevoed, brutaal en losgeslagen. Waarop sommige ouders vertrokken naar een andere school.
    Inmiddels heb ik het plezier terug in het lesgeven aan gewone kinderen, die normaal gedrag vertonen. Ik val af en toe weer in. Als dank mag ik nu een nieuwe ww uitkering aanvragen met opnieuw veel rompslomp.
    Wat is er mis in het onderwijs? Te weinig personeel, te veel administratie en vergaderingen, te weinig steun van de nieuwe managers, die het liefst uitzendkrachten willen, ( lekker weinig verplichtingen aan), waardoor het vaste personeel nog meer administratief belast wordt.Geld naar de vloer in plaats van naar de managers!!
    Mijn ontslag was bijna 5 jaar geleden, met mij een heleboel andere oudere leerkrachten, want die konden toen nog zo lekker in een regeling geduwd worden door de stichtingen. Vind je het gek dat deze mensen niet terug willen in het onderwijs? Mensen die hart voor hun werk hadden, maar tegengewerkt werden op de vloer, in klassen geduwd werden waarvan de directie hoopte dat ze zouden struikelen, Bijvoorbeeld kleuterjuffen in hogere groepen laten werken zonder overleg en op dagen die minder uitkomen. Geen hulp in mega grote klassen en ga zo maar door.
    Het werk is fantastisch, maar word je in veel gevallen onmogelijk gemaakt, vooral door te weinig hulp en veel te grote klassen.
    Geldelijke beloning was voor mij minder belangrijk, maar overheid steek geld in extra mensen!

  13. Anoniem schreef:

    Hoi Bianca,

    Allereerst sluit ik mij aan bij de rest.
    Diep respect voor jou!
    Ik weet hoe moeilijk je het hebt.
    Ook ik had een kind op het speciaal onderwijs, cluster 4, een jongen met autisme.
    Ik heb met eigen ogen gezien hoe het er dagelijks aan toe ging op school.
    Mijn zoon had een super juf die na 1 jaar weer weg ging; te weinig ondersteuning in de klas en te weinig steun door collega’s. Alleen is het niet te doen. Dit zijn echt kinderen met een probleem.
    Gelukkig kon ik met onze zoon na een jaar weg. Hij raakte bijna depressief van alle agressie. Gelukkig heeft hij geen agressieprobleem, slechts autisme. Toch heb ik de kinderen leren kennen en met ze te doen gehad. Zij kunnen er ook niets aan doen dat zij in de situatie zijn beland waar ze in zijn beland.
    Desalniettemin kan je dat als docent alleen gewoon niet aan. Dus Den Haag, open je ogen en ondersteun docenten, met name in het speciaal onderwijs!!
    De kinderen zijn onze toekomst. Zij verdienen goede, veilige en gelukkige kinderjaren. Kan dat niet thuis, dan op school!

  14. John schreef:

    Als voormalig kutkind, junk, alcoholist en crimineel kom ik Bianca graag helpen. Ik draai graag een dagje mee. Op basis van mijn levenservaring en professie (maatschappelijk werker) heb ik workshops gegeven aan managers. Ik kreeg deze stoere kerels aan het huilen, dat gaat me met die klas van Bianca ook lukken.

  15. M schreef:

    Huiveringwekkend dat dit soort gedrag normaal wordt gevonden in Nederland! Ook het verhaal van JJ Kuipers. Waarom wordt hier niet harder tegen opgetreden? Geen wonder dat bijna niemand meer leerkracht wil zijn!

    • Mies schreef:

      Het zijn kinderen die geboren zijn met allerlei stoornissen. Die kun je moeilijk al hun onaangepaste gedrag kwalijk nemen. Je kunt het iemand in een rolstoel ook niet kwalijk nemen dat-ie niet gewoon de trap neemt. Zeker niet in een omgeving waarin zoveel onrust, aggressie etc. heerst. Het enkel de kinderen of de ouders verwijten of je afvragen waarom het getolereerd wordt, is niet zinvol. Bedenken hoe, waarmee en met wie Bianca en haar collega’s het wèl voor mekaar kunnen krijgen dat deze kinderen een goede onderwijsomgeving krijgen misschien wèl. Daar is waarschijnlijk geld en menskracht voor nodig.

  16. Peter van Deutekom schreef:

    Ik neem m’n petje af, voor het feit, dat je hiermee kan dealen!
    Volgens mij is het fout gegaan, op het moment, dat men begonnen is, om leerkrachten bij hun voornaam te gaan noemen.
    Daarmee kom je teveel op gelijke voet met de leerlingen te staan en zien ze je meer als een vriend(in) en verlies je respect.
    Het wordt hoogtijd, dat de leerkrachten eens op niveau betaald gaan worden, dat verzacht het leed misschien iets.
    Ik wens je heel veel sterkte, in deze belachelijke strijd.

  17. Marco schreef:

    Heb respect voor je. Dat maakt het beroep toch niet leuk, gelukkig zijn er lichtpuntjes zoals Willem. Hou vol…..en anders verhuis je maar naar Groningen 😉

  18. Henk schreef:

    Voor auto rijden heb je een rijbewijs nodig en iedere halve tamme mag zomaar kinderen op de wereld pleuren..

  19. Marc schreef:

    Camera’s in de klassen. Permanent. Video’s doorsturen naar ouders. Simpel en effectief. Dit is wat alle leraren moeten afdwingen bij de minister. Dan maar naming & shaming, want dit zijn geen incidenten, helaas. Heel veel sterkte met alles, enne verhuis lekker naar een dorpje en ga daar fijn op ene kleine school werken!

  20. Hoi Polloi schreef:

    Heldin…

  21. Anoniem schreef:

    Wil alleen maar even zeggen: respect!

  22. HansTen Broek schreef:

    Nou je staat op geenstijl.nl. Wellicht niet waar je op zat te wachten. Maar volgens vele reaguursels. Moet je vooral wegwezen en komt alles wat je overkomt door moslims en marokkanen. Ik zelf geef ook les in het speciaal onderwijs. Ik ken de problemen en moet zeggen religie of afkomst heeft hier nooit wat mee te maken. Het zijn vaak goed gevulde rugzakjes. En idd de extra ogen in de klas die je mist. Maar je bent een heldin!

  23. Willem schreef:

    Iets wat iedereen wel weet maar waar veel te weinig over gesproken word. Ik bewonder je doorzettingsvermogen, ik zou het niet kunnen. respect.

  24. Louis schreef:

    Belachelijk natuurlijk,geen woorden voor. Hier gebeurt het ook ,echter ik (hoofdcongierge op een praktijk/VMBO school) is er dan meteen klaar mee met deze leerling. Uit de klas halen doe ik ook, met het woord K heb ik veel problemen.Wijzen mag echter ook niet meer want dan krijg je boze ouders op de school.Dus ik probeer hier de respect te bewaren anders lopen ze over je heen. Dat zal mij niet gebeuren.

  25. Harry de Jel schreef:

    Ik vind het onvoorstelbaar , dat er nog mensen zoals jij zich in willen zetten voor deze teloorgang van de maatschappij, met alle respect , vraag ik mij af, of er nog iets kan gaan veranderen in de mentaliteit, iets wat absoluut wel zal moeten, het kan zo toch niet doorgaan, je kan je huis na 18.00 uur niet meer uit, bang om berooft te worden, of gewoon mishandeld, omdat ze er zin in hebben, op de weg is het niet anders, ze scheuren links en rechts voorbij, met soms peperdure auto’s, met snelheden van over de 150 km per uur, overal in de straten ligt afval, vuilniszakken worden gewoon op straat gegooid,kinderen benaderen je ronduit respectloos, maken obscene gebaren , of schelden je huid vol als je ze alleen maar aankijkt, en de laatste tijd vliegen er her en der kogels,granaten of hele winkelpuien door de lucht bij de zogenaamde plof kraken, , zelf zie ik het heel somber in, daarom vind ik het knap, dat jij er toch nog iets van probeert te maken, diep respect voor jou, je collega’s, de ambulancebroeders, de medewerkers op de eerste hulpposten, de brandweerlieden, schoonmakers, vuilophalers en de politieagenten. Harry

  26. Marko schreef:

    Ok het is 30 jaar geleden dat ik zelf in de klas zat, maar zowel op basis- als middelbare school was het ONDENKBAAR dat leerlingen zo tekeer zouden gaan tegen leerkrachten.. Terwijl het heus geen modelscholen waren. Gewoon, normaal. Veel leerkrachten kon je bij hun voornaam noemen, maar er was respect. “Kankerjuf” zou direct op een gesprek met ouders komen te staan. En straf, nakomen. Schorsing, als het nogmaals zou gebeuren. Ik schrik van de verhalen hier en wordt er droevig van.

  27. Wes schreef:

    Laat je niet uit het veld slaan!
    Als jij het niet doet , doet iemand met veel minder passie het wel en zou het nooit zo goed bedoeld doen als jou!
    Waren er maar meer van jou soort om die kinderen toch nog een mogelijkheid te geven.
    Succes

  28. Monique schreef:

    Zo goed en nodig dat je je mond open doet .Als het zou kunnen , in het huidige systeem, zou ik wel willen helpen met een extra paar ogen en handen in de klas. Met bewustzijn hier bij zijn , samen. Dit raakt me en vooral om dit open te leggen, te ontzenuwen zonder idealisme.Ik sta open om hierover in gesprek te gaan.

  29. Wim Woudstra schreef:

    het Artikel gelezen, nou alle respect om dit elke dag maar weer te slikken, maar pas op dat ze je niet geestelijk kapot maken. En extra hulp is dringend nodig in het speciaal onderwijs en kleinere klassen. Vrg Wim

  30. Moeder van leerkracht schreef:

    Mijn dochter werd door een jongetje van 4 al uitgescholden voor rot juf. En zijn moeder lachte erom. En dat gewoon op een plattelandsschool

  31. Steef schreef:

    Superknap wat je doet en wat je schrijft!

  32. Ruben Driessen schreef:

    Heftig zeg! Heel veel sterkte.. Hopelijk kun je er toch een beetje om blijven lachen.. Anders is het wel heel wrang. Ooit overwogen eens naar het Oosten van het land te komen? Hier is het nog wat rustiger wat dat betreft!

  33. B. Shemra schreef:

    Bijna niet te geloven zeg. Het wordt hoog tijd dat er strak wordt gereageerd op dit soort onverlaten; niet vertroetelen en zielig vinden maar hun gedrag nadrukkelijk corrigeren en duidelijk autoriteit tonen. Anders gaat het nog meer naar de verdoemenis met ons land.

  34. Anoniem schreef:

    Hei juf. Ken jezelf, ken je grenzen en doe wat je moet doen van jezelf. Laat het niet in je koude kleren zitten. Steun en knuffel van het hoge noorden. Nee, nog hoger. Scandinavie. Ik houd het voor gezien. Kom eens langs met je bus in de bergen. Krijg je een griffel en een kop koffie van mij en mijn vrouw.

  35. Henk Koolstra schreef:

    Beste Bianca,
    Met respect en schrik en afschuw heb ik gelezen wat je dagelijks moet doorstaan.
    Dit zijn kinderen die volledig ontspoort zijn. Ouders die niet ingrijpen en management die geen begrip heeft. Het respect is ver weg voor docenten, overheid dienaars en vele anderen die zich inzetten voor de medemens. Het is een ontwikkeling die in de bijbel al staat geschreven. De overheid grijpt niet in en zou dit mijn inziens nu juist wel moeten doen. Zij heeft een rubberen ruggengraat en laat alles toe. We leven in een maatschappij waar alles mag en wordt toegestaan.
    Wij moeten terug naar een wereld waarin God wordt gediend . We zijn volledig losgeslagen van Zijn Woord en Waarheid…. Ik wens je veel succes en sterkte toe.
    Groet Henk Koolstra

  36. John schreef:

    Schitterende weergave van iets dat ongetwijfeld een soort roeping moet zijn! Dit is geen gewone baan, ik heb heel verl respect voor u dat u dit vol houdt!

  37. Marielle de Jong schreef:

    Dank je wel
    Dat je het kind achter het gedrag blijft zien
    Dat je iedere dag weer naar je werk gaat
    Dat je ze een goede toekomst toewenst

  38. Michel schreef:

    Held !!

  39. Ronnie Vos schreef:

    EEn buiging en mijn respect, u bent duidelijk een volhoudertje, maar u heeft gewoon gelijk, u hebt meer handen nodig!

  40. Hugo H schreef:

    Arme juf ,
    Ik wil haar veel sterkte toewensen .
    Misschien dat ze op termijn een betere school kan vinden , ergens in Zeeland of zo .
    Misschien kunnen jullie dit verhaal naar toe sturen .
    Ik heb ooit zelf zeil les gegeven .
    Toer er op een gegeven moment op de boot een drukke situatie ontstond ben ik naar het midden van het van het meer gevaren en de ergste raddraaier op een soort eiland gezet .
    Daarna was het gelijk rustig en kreeg ik achteraf ook nog de complimenten van de zeilschool eigenaar .
    Dus je er nooit onder laten krijgen en altijd orde houden .
    Never give up , never surender
    Hugo

  41. Anoniem schreef:

    Met tranen in mijn ogen lees ik dit.
    Vooral dat jij nog van deze kinderen kan houden.
    Veel leerkrachten hebben dit niet meer.
    Je zoekt hulp en dat is echt nodig !!!
    Minimaal 2 docenten in een klas met pubers die ook nog anders zijn bv met een heeeeel klein lontje. Maar zei kunnen dit ook niet helpen dank je wel dat jij je nog steeds wil inzetten.

    Misschien kleinere klassen geen mobiel op school, docenten netjes met achternaam aanspreken, lessen hoe ga je om met je naaste.
    Allemaal regels die je weet ook als ouders voordat je je kind aanmeldt.
    Mijn kind komt gelukkig op een school als hij puber mag worden waar deze regels normaal zijn.

  42. Anoniem schreef:

    Beste Bianca,

    als pa van een speciaal-onderwijskind: diep respect voor de loodzware taak die je vervult. Petje af!
    Ongelooflijk, die klacht voor een duw….
    Knap dat je er nog in gelooft.
    Veel succes en vooral RESULTAAT op en na 6 november! Volkomen terechte actie.

    groet, Gert-Jan

  43. Ruud K schreef:

    Stukje is bijna hilarisch in mijn ogen geschreven dat je haast over de ernst van het onderwerp heen leest…Maar respect om je elke dag weer uit te (laten) dagen om er voor ze te staan. Die niet beter weten. En niet te verdrinken in de wanhoop en waanzin van de dag .. Succes Bianca.

  44. Lennart schreef:

    Ha Bianca,

    Heftig verhaal. Respect dat je het kan opbrengen om ondanks die gang van zaken er iedere dag weer tegenaan te gaan voor de ongetwijfeld goede zaak. Maar moedeloos kan je er wel van worden. Heb je artikel met diverse mensen gedeeld, en toen zag ik pas dat we oud klasgenoten zijn (Calvijn). Meer handen in de klas lijkt me op dit type school een absolute MUST.

    Steun en sterkte voor je aanpak!

    Lennart

  45. royhooglandRoy schreef:

    Geweldig veel respect voor leerkrachten in het speciaal onderwijs, fantastisch dat jullie er zijn en er voor hen zijn, ook al beseffen ze dat soms niet. Groet Roy

  46. Lien schreef:

    Respect.

  47. Peter schreef:

    Tja, en dan over een tijd zitten ze (sommige van de leerlingen) in de gevangenis “omdat ze kansarm zijn”. En dat terwijl u ze honderden, zo niet duizenden kansen gegeven heeft. Het begint overigens met een schoolleiding die achter u gaat staan en ouders die komen zeuren gewoon in het gezicht uitlacht.

    En klassen van niet meer dan 12 kinderen in het VSO.

    Wellicht kunt u naar het gewoon onderwijs overstappen? Met die kinderen komt het toch nooit meer goed, het scheelt u veel tijd en stress en er zijn dan voldoende leerkrachten voor kinderen die het verdienen.

  48. Rene schreef:

    Dit is geen schoolprobleem maar een maatschappelijk probleem. Waarom zijn er zoveel kinderen die een stoornis hebben zoals autisme en pdd nos enzv.. Is hier al eens een gedegen onderzoek naar gedaan. Zit het in onze voeding of komt het door de snelheid van de maatschappij waarin deze kinderen terecht komen. Ligt het aan de opvoeding. Ouders moeten comnuniceren met hun kinderen. Straffen mag nog maar een schop onder de kont is uit den boze. Mij heeft het geen kwaad gedaan je liet het wel uit je hoofd om het nog een keer te doen. Vervolgens verzin je als overheid het passend onderwijs als dekmantel voor een bezuiniging. Je gooit alle kinderen met een stoornis op een hoop en de school mag het uitzoeken. Hier juf heb je een uitdaging wij zijn te druk met rondrennen dus los het op. Gaarne ontvangen we ze over 8 jaar maatschappelijk verantwoord als keurige werknemers retour. Het wordt tijd dat we hier eens gezamenlijk naar gaan kijken. Het is een probleem van ons allemaal. Ook van de buren van wie alle 3 de kinderen hoogbegaafd zijn en op het gymnasium zitten.

  49. Linda ter Elst schreef:

    Hi Bianca, dank voor het delen van je ervaring binnen je groep in je blog ‘kanker juf’. Even voorstellen, mijn naam is Linda ter Elst, Praktijk-Eigenwijs is de naam van mijn praktijk! Ik kom graag met je in contact voor je vraag voor hulp in de groep. Info@praktijk-eigenwijs.nl Ik hoor graag van je! Warme groet, Linda ter Elst

  50. Louisa Soffers Hoeckx schreef:

    Hallo Bianca,

    Ik las zojuist je bericht en vind het te bizar voor woorden dat jij onder deze omstandigheden je werk moet verrichten terwijl zoveel anderen wegkijken! De leerkracht heeft momenteel geen enkel gezag meer terwijl hufterig en onbeschoft gedrag vaak de norm geworden zijn. Zelf heb ik als leerkracht in het Speciaal Onderwijs ( de vroegere M.L.K. School) gewerkt van 1975 tot 1982. Ook toen was door jou genoemde problematiek aanwezig. Er werd nog wel geluisterd naar de leerkracht door kinderen en ouders. Als ik lees hoe de situatie nu is vind ik dat schrijnend voor jou en ook voor de kinderen. De politiek is aan zet om het werk veel meer te gaan waarderen van leerkrachten die net deze zware problematiek te maken krijgen. Zielig voor de vaak nog kleine kinderen die eveneens slachtoffer zijn van hun trieste omgeving.
    Heel veel sterkte gewenst bij de moeilijke uitoefening van je taak.

    Groet, mevr. W. Soffers.

Wat vind je ervan?

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: