Kankerjuf

Zo’n titel vraagt om uitleg.

Op zondag 13 oktober werd het Schrijfdorst festival voor het eerst gehouden in Kade 40 in Vlaardingen. Tijdens deze dag konden verschillende workshops worden gevolgd, zoals: Creatief schrijven, poëzie en columns. Er was les van een doventolk, er kon geluisterd worden naar een live luisterboek, hulp gevraagd worden bij het schrijf-EHBO en er was het geweldige Voorleesfeest.

Mijn voordrachtheld Britt Planken tijdens festival Schrijfdorst in Kade 40 Vlaardingen.
Mijn voordrachtheld Britt Planken

Nee, het stormt niet.

Voorafgaand aan deze dag was de schrijfwedstrijd Water en Dorst dat een samenwerking was tussen Kade 40 en De Schrijfschool. Er waren 127 inzendingen, waarvan 7 opgenomen zouden worden in de bundel. Deze werd tijdens het festival gepresenteerd, de zeven winnaars lazen elk hun stuk voor. Wat een ervaring, lekker zitten en luisteren!

Ernest van der Kwast tijdens Schrijfdorst festival In Kade 40 Vlaardingen. De bundel wordt gepresenteerd naar aanleiding van de schrijfwedstrijd Water en dorst, georganiseerd door Kade 40 en De Schrijfschool. In de jury: Ernest van der Kwast (schrijver), Annemiek Jetten (burgemeester Vlaardingen), Jolanda Verbraak (bibliotheek Vlaardingen) en Manou van der Zande (De Schrijfschool)
Voorleesfeest tijdens festival Schrijfdorst

Gedurende de dag werden er nog meer mooie teksten geproduceerd en tijdens het voorleesfeest werd een deel daarvan voorgedragen. Zelf schreef ik ook teksten bij de verschillende workshops. Hetgeen ik schreef bij de workshop Columns die gegeven werd door Carrie Jansen viel zo goed in de smaak dat er door onder andere (Dappere) Britt Planken werd aangedrongen – of laat ik zeggen: daadkrachtig gemotiveerd – om het voor te dragen. Aangezien ik het zelf de eerste keer al mijn strot amper uitkreeg (lekker hoor schrijven, voordragen is een tweede), was Britt zo lief om het namens mij te doen.

Mijn voordrachtheld Britt Planken tijdens festival Schrijfdorst in Kade 40 Vlaardingen.Zij draagt hier mijn column Kankerjuf voor.
Fotocredits: Andrea Dronk

De opdracht die ik van Carrie kreeg: schrijf binnen 10 minuten een column. Hiervoor kreeg ik de begin- en eindzin. Dus dat was zowel mijn kader als mijn houvast. Hieronder kun je mijn column lezen. Laat jouw mening, aanvulling of ervaring achter, dat waardeer ik.

Kankerjuf door Morgenblond
Column Kankerjuf

Dit vind je misschien ook leuk...

20 reacties

  1. Michel van der Meer schreef:

    Heftig bianc. Mooi geschreven, en helaas de vreemde realiteit. Je kan het eigenlijk niet goed doen…..
    Respect

  2. Menno schreef:

    Geweldige beschrijving van de werkelijkheid achter de schermen van het voortgezet speciaal onderwijs. Niet altijd zo natuurlijk, maar wel met regelmaat.
    Ouders denken vaak dat de docenten hier op magische wijze de stoornissen van hun kinderen kunnen beteugelen. Nee, dit zijn ook gewoon normale docenten, alleen zijn deze wel bereid om deze kinderen een kans op educatie te geven. Maar ook deze kinderen dienen zich aan regels en afspraken te houden. Zover mogelijk. Blijven relativeren na dagen zoals hier beschreven. Valt niet altijd mee. Het is altijd extra mooi wanneer bij een leerling een kwartje valt en zich realiseert dat hij of zij over de schreef gaat en laat zien aan zichzelf te werken. Die momenten laten je dan weer realiseren waar je het voor doet.

  3. Barry schreef:

    Dank voor het leuke stuk over Schrijfdorst! En werkelijk prachtige, ontroerende column.. Groeten, Barry

  4. Boudewijn van Leeuwen schreef:

    Triest dat dit blijkbaar dagelijks over je heen komt. Ga dit niet pikken en maak er werk van. Stel je grens scherp. Liefdevol en geduldig maar nooit gaan tolereren dit.

  5. Miriam schreef:

    Dit is zo herkenbaar. Ik heb 1 x aangifte gedaan toen een leerling mij fysiek aanviel. Na een taakstraf kwam hij weer gewoon terug op school. De krassen op mijn auto en de doorgeprikte band nam ik voor lief. De strijd maakt je niet gelukkiger.
    Ik ben vertrokken naar een andere school.

    Na wat jaren cluster-4 VO en MBO-2 heb ik besloten om hier niet meer voor te kiezen. Nu doe ik met 2 onderwijsbevoegdheden héél wat anders aan het doen en ik peins er niet over om ooit nog voor het onderwijs te kiezen.
    En ik moet zeggen, mijn leven is er leuker door geworden.

    Ik vind het knap dat je dit kunt en wens je veel wijsheid toe.

    • Martin schreef:

      Mega respect voor! Je moet wel een hele grote passie hebben voor het vak om dit elke dag mee te maken

    • Shaheed Molai schreef:

      wat erg dat jullie als leerkrachten dit alles mee moeten maken. leerkrachten zijn (mijn inziens) als 2e ouders voor kids. het onderwijst een kind en bereid het voor de toekomst. het kan dat het kind thuis al problemen heeft. het kan dus aan de ouders liggen hoe ze hun kind opveoeden en fatsoen en gedrag ondersteunen. Vaak worden kids ook negatief beinvloed door de omgeving (verkeerde vrienden etc.waar zij zich bevinden. Ik heb heel veel respect voor de leerkrachten en hoop dat de kids snel inzien dat dit geen manier is met mensen om te gaan die je juist helpen en ondersteunen. Ik wens de leerkrachten heel veel kracht, succes en liefs toe.

  6. Patricia schreef:

    Beste Bianca,

    Wat heftig. Ik schrok ervan toen ik het net op telegraaf.nl las, maar toch ook niet. Ik zie vaker dat de jeugd van tegenwoordig eigenlijk niet weet wat ze elkaar toewensen. Ik wist het zelf eigenlijk ook niet, totdat ik het van dichtbij meemaakte… Daarmee ben ik niet de enige: Ik ben erachter gekomen dat 1 op de 3 Nederlanders kanker krijgt. De kans is dus zeer groot dat je iemand verliest aan kanker in je nabije omgeving. Wellicht helpt het uitleggen van de ziekte om meer inzicht te krijgen en wellicht begrijpen ze dan dat zijzelf (of de ouders/ siblings) ook heel veel kans maken op hetgeen dat wat ze een ander toewensen. Wellicht helpt het uitleggen wat de laatste fase inhoudt ook dat ze er niet mee vloeken. In de laatste fase van het leven met kanker zullen organen uitsterven, dwz dat je bijvoorbeeld niet meer kan plassen en al het vuile vocht in het lichaam blijft. Als je lever uitvalt dan kan je lichaam de giftige stoffen niet afbreken en word je als het ware vergiftigd, voor je sterft zie je geel. Als je maag uitvalt zul je in de laatste fase alleen maar bloed bloed overgeven en ga zo maar door. 1 op de 3 personen die zij persoonlijk kennen kunnen het ook krijgen…

    Ik zit helaas niet in de positie dit aan kinderen bij te brengen, maar wellicht helpt het.

    https://www.kanker.nl/algemene-onderwerpen/wat-is-kanker/wat-is/wat-is-kanker
    https://nl.dreamstime.com/stock-illustratie-alvleesklierkanker-mens-image59496834

    Heel veel sterkte in ieder geval en zet ‘m op! Super knap dat je dit elke dag weer doet, respect!

    Hartelijke groet,
    Patricia

  7. Marinus Wesdorp schreef:

    Beste Bianca, Als gewezen praktijkdocent op een LTS met 60% gescheiden ouders, 90% allochtonen afkomstig uit minimaal tien verschillende culturen en begeleider van docenten in opleiding hier wat tips van een ervaringsdeskundige. Eigenlijk begint de les al een half uur voor aanvang. Ga naar je lokaal en bedenk wat je allemaal moet klaarleggen en bijvoorbeeld welke leerlingen je straks laat helpen tijdens de les. Dat vinden leerlingen fijn en het verlicht jouw taak, al is het maar het uitdelen van papier of ophalen van potloden. (Noteer wie wanneer heeft geholpen zodat ze allemaal een keer mogen helpen.) Bedenk welke leerlingen problemen kunnen geven en bedenk hoe je die problemen kan voorkomen of gaat oplossen. Ga bij aanvang van de les bij de deur staan en zorg er voor dat het binnen gaan van de klas rustig verloopt. Wat er ook gebeurt, blijf kalm, want daardoor laat je zien dat jij de baas bent. In de groep voelen ze zich sterk, één op één zijn ze nergens, dus tegen een probleemleerling zeg je dat je na de les een gesprekje met hem gaat hebben. Straf (bijvoorbeeld lang nablijven) is meestal overbodig want in zo’n gesprek zijn ze opeens heel redelijk. Als je verteld hebt hoe jij wilt dat de leerling zich gedraagt zeg je aan het eind’ Dus we spreken af dat…. ook hiermee trek je de autoriteit naar je toe. Niet de klas uit sturen, dat is een teken van onvermogen en bovendien geeft een clown achter de ramen net zoveel onrust als in de klas. Een tafeltje naast jouw bureau is misschien de oplossing. Dan kan je makkelijker de liefde en aandacht geven die ze thuis vaak met node missen. Als leerlingen lastig zijn dan laat je hun ouders op school komen. Dat vinden zowel de leerlingen als de ouders niet leuk.(Win win) Zorg voor regels in de klas en handhaaf die. Wees rechtvaardig. Vraag naar de thuissituatie zodat de leerling voelt dat je meeleeft met de problemen. (Mijn ervaring is dat 90% van de problemen veroorzaakt wordt door de thuissituatie). Geef deze info door aan instanties die daar wat mee kunnen. Straal autoriteit uit, jij bent de kapitein op het schip. Je gaat als eerste aan boord en als laatste van boord. En in de tijd daartussen gaat alles zoals jij het wil. Die houding moet je aannemen want in een ‘veilige’ omgeving komen ook de zwakke broeders tot hun recht en daarmee wordt ook hun positieve invloed op de klas groter. Spreek af dat iedereen in de klas Nederlands praat zodat je niet uitgescholden kan worden in een taal die je niet verstaat maar de leerlingen wel zodat op die manier je autoriteit ondergraven wordt. En deel complimentjes uit aan iedereen die goed gewerkt heeft. Laat blijken dat je van ze houdt en dan komt die positieve energie vanzelf naar je terug. En het belangrijkste: Neem na iedere les of lesdag even de tijd om te evalueren wat goed en fout is gegaan zodat je jezelf verbetert. Succes!

    • Ad schreef:

      Interessant, en bij bepaalde groepen effectief. Echter er zijn tegenwoordig leerlingen die geen autoriteit accepteren en daarop reageren als bij wijze van speken de rode lap op de stier. Kinderen waarvan de ouders zich niet naar school laten dirigeren of ouders die niet het vermogen hebben te corrigeren want dat is ook een oorzaak.

      Uiteindelijk wanneer uw methode niet werkt wat zeker in bepaalde gevallen voorkomt is stevigere actie en sturing noodzaak. Ook vanuit bestuur en overheid. Bijvoorbeeld de invalkracht, de oud politieman die deze zomer een keerling die met een stoel gooide naar een medeleerling wilde hij corrigeren waarna deze hem tegen de schenen schopte greep hij in de kraag. Gevolg aangifte en schorsing door de directie. Totaal verkeerde opstelling waardoor dergelijk gedrag doorgaat.

  8. insta mrkkkstns schreef:

    Doze komt binnen .. keihard!

    • Ad schreef:

      De politieke correctheid in bestuur en politiek is funest. Daarbij willen dire ties alles onder de pet houden want owee de goede naam etc.
      Ten eerste moet er wettelijk via de politiek ruimte gemaakt worden om desnoods fysiek op te treden tegen onruststokers. Niet afrossen maar stevig aanpakken ter correctie wanneer men schopt, slaat, met spullen gooit en bedreigt. De ruimte die velen krijgen vanwege de zgn. de-escalerende aanpak, soft, wordt gretig door velen gebruikt en leidt slechts tot een slechtere moraal en gedrag van veel jeugd. Velen zijn zo niet maar worden in deze sfeee meegezogen met alle gevolgen van dien.

      De wijze waarop op dit moment scholen (directies) en politiek, OM ( ivm aangiftes) hiermee omgaan zijn fnuikend en totaal isplaatst. De eneige manier is meer duidelijkheid, meee consequent gedrag van leraren, bestuur en overheid met een duidelijk sanctiebeleid. Over de schreef gaan moet gevolgen hebben die men voelt anders zal dit nooit verbeteren en we kunnen niet zeggen dat het met het nieuwe beleid het er beter op geworden is. Sterker, wel slechter.

  9. nadia schreef:

    Wat ben jij een bijzonder mens. Diep respect voor wat je elke dag doet. Ben moeder van een bijzonder kind, m]en erg erg blij met de begeleiding die hij krijgt op school. Kankerwijf wordt hier niet getolereerd, andere scheldwoorden ook niet trouwen. Dan gaat hij gewoon naar de afkoelplek, even niet meer meedoen. Maar het kan vele male erger zoals ik lees. Hoop dat je de motivatie en innerlijke kracht blijft vinden om dag in dag uit zoveel kinderen met een rugzak te kunnen begeleiden naar het echte leven daarbuiten. Waar niet iedereen even mild of vriendelijk is. Voor nu diep respect voor jou.

  10. Anoniem schreef:

    Kinderen weten niet wat ze roepen. En juist deze kinderen lenen zich uitstekend voor beeldend onderwijs. Dus ik zou zeggen: regel met het Daniel de Hoed Ziekenhuis een keer een dag waarop de kinderen kunnen zien wat kanker is. De operaties, de chemo, de strijd van overleven, hoe ziek je er van wordt, haaruitval, misselijkheid, spugen, over welke mensen je hebt (het kan je vriendje, mama of opa treffen) om op die manier de verwensing een beeld te geven.

    • Wil schreef:

      Helaas helpt dat vaak niet door ontbrekend gevoel van empathie (zeer griezelig). Belachelijk maken tegen over anderen heeft vaak een averechtse uitwerking en onderschat kinderen beslist niet met wat ze roepen!

  11. Esther schreef:

    Wow wat heftig. Ik heb enorme bewondering voor je incasseringsvermogen en doorzettingsvermogen. Respect.

  12. Anoniem schreef:

    Ik lees en ik huil om dit bericht. Hoe kun je als leerling nou zo respectloos zijn en die dingen roepen naar jou, iemand die ze probeert verder te helpen in als ik dit zo lees hun verotte wereld. Ik durf niet om, ik en weet niet hoe ik jou/jullie kan helpen. Heb verdriet om jouw leerlingen die dit jou aandoen en ook om jou die dit als normaal beschouwt en er mee dealt elke schooldag en voel ook tegelijk dankbaarheid dat je deze leerlingen een plek geeft. Maar ben ook bang, bang dat mijn kinderen die beschermd en veilig opgroeien geconfronteerd worden met jouw wereld. respect voor jou voor je lef.

  13. Anoniem schreef:

    Dappere juf!

  14. Ilse Schouten schreef:

    Respect! Goed dat je dit deelt. Sowieso goed dat JIJ dit werk doet. Er klinkt liefde in je woorden. Terwijl de woorden die jij hoort dat vaak niet bevatten…

  15. Richard schreef:

    Hallo, hier in Groningen zoeken wij nog wel een leuke juf. Niks geen kanker-geroep en gewoon nog aardige kinderen. En mijn vrouw komt ook uit Zuid-Holland en heeft de verhuizing naar het Noorden prima overleefd. Dus wat houdt je tegen …..

Wat vind je ervan?

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: